Pages

Thursday, December 23, 2010

Siapakah "Pemilik Cintaku setelah Allah dan rasul"..

Salam..hmm..memandangkan baru2 nh sy melancarkan(wah3) kempen m'baca tok diri sendiri..so buku nh sy pilih utk dibaca..(buku ni terendam dek banjir..alhamdulillah elok lagi)..
'pemilik cintaku setelah Allah dan rasul'-karya fatimah sharha mohd noordin..(ni kak sy punye,..)


bila dah abes baca..trharu btul..kagum pn ada..penulis menulis pengalaman hidupnya sebelum dan selepas melayari bahtera perkahwinan..sangat indah kerana kehidupan penulis dan suami sgt b'landaskan syariat agama..rasanya susah nak cari pasangan camnih,.hmm..saat membaca buku nih..terasa sgt jika dibandingkan dgn diri ini terlalu jauh..mereka sgt menjaga adab2..tatasusila dan kesucian perhubungan mereka terutamanya sebelum menikah...mereka bnyk amalkan sunnah rasulullah..pernah dgar x yg rasulullah dan aisyah pernah main lawan lari..hehe...tu yg diorg nh amalkan spy perkahwinan itu lebih indah,..

memang benarlah firman Allah s.w.t yg bermaksud:

'dan wanita2 yg baik untuk laki2 yang baik dan laki2 yg baik adalah utk wanita2 yang baik' 
 (surah an-nur 24:26)




di sini sy nak selitkan sedikit bingkisan drpd apa yg sy baca utk direnungi bersama:

nh sebenarnya nasihat penulis utk renungan;

"jika kau belum berkahwin,kejarlah Allah s.w.t sebelum mengejar cinta lelaki.Tanpa redha Allah s.w.t,andai dirinya kau miliki sekalipun,kau pasti takkan bahagia.Percayalah,sia2 segala usaha yg kau curahkan ats dsr maksiat.Ianya hanya meluputkan berkat drpd hidupmu

Kerana asyik bercinta,mungkin juga jodohmu jadi lambat kerana kebanyakan lelaki hanya ingin mengambil kesempatan b'seronok dgn gadis yg mudah menyerah.Habis madu sepah dibuang.Jika ingin mencari isteri pula,biasanya mereka akan mencari gadis yg terpelihara dan terjaga.

Jika kau seorang isteri,hargailah suamimu walau bagaimanapun keadaanya..cukuplah dgn apa yg dia mampu berikan dn jangan sekali-kali meminta apa yg diluar kemampuannya.Hatta,walaupn mereka mampu m'berikan segalanya padamu,jgn sekali-kali menunjukkan peribadimu yg cinta dunia kpdnya..Ia takkan m'bahgiakn

Jika kau seorg suami,tiada resepi yg paling berkesan utk bahgia melainkan kau mendekati ajaran agama dan memimpin seisi rumahmu kearahNya.Moga cintamu berkekalan hingga ke syurga"

nak tau  kisah selanjutnya..kena la beli..dalam 12 rgt..x tebal sgt bukunya..rasanya korang patut baca kisah diorg nh..mnjd iktibar wat kita yg rasanya smakin lalai dan alpa..bukannya x bleh mengecap kehidupan dunia ini..cuma banyak benda yg telah melalaikan kita dr mengingatiNya....kan..





                     

3 comments:

akubersamaCahya said...

sedih and sayu tiba2.. huhuhu moga Allah berikan abc yg terbaek jugak.. amin.. nak beli lah..

najihatussolehah said...

amin..sama2lah kita..beli2 jgn x beli..

aqmar said...

insyaallah..akan dibeli..!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...