Pages

Tuesday, February 22, 2011

Petua Tradisional VS Kosmetik Moden..

    salam..hmm...antara petua tradisional ngn cara moden..yg mana korg prefer?@ dua2 skali..
seminggu dua nh tiba rajin plak nak amalkan petua2 tradisi nh..tp yg simple ja la..bhn2 yg susah nak cari n nak kena susah pyah beli..xpayah lah memang x rajin..




     
   tiba2 ja rajin..maybe sbab bosan dgn cara moden yg bnyk chemical actually..tp x la smpai x guna langsung...dua2 la..tp nh pun sbab tgah dok kat umah skrg nh..
petua nh amek dr buku.(dkat popular..x bli pn buku tu..hehe..)..tp bila survey kat tenet..sama ja cara nya..




PETUA MELEMBUTKAN RAMBUT


kalu rambut dah lembut,jgn x pakai tudung plak...




Bahan2; susu tepung ,air suam n limau nipis..(ni macam nak wat yogurt tok rambut..)

cara2: 2 sudu susu tempung dicampur bersama air suam.pastu letak skit perahan limau nipis pastu,simpan dlm peti ais(bukan bhgn beku) selama 6 jam..(nanti akn camyogurt)..ratakan pada rambut selama sejam dan bilas,,, 


MASKER MUKA




Hmm..yg ni lagi mudah..x yah beli mask kat kedai..


Bhn:puteh telur ja..
cara2:ratakan pada muka,biar seketika n bilas dgn air suam...


..ha..mesti da yg terpikir ,rugi la tlur ayam tu,,,ala,masa korg nak goreng telur,amek skit ja,telur goreng korg xkan terjejasnya..nak sapu skit ja..pastu stiap kali goreng telur,amek sikit n simpan dalam fridge..best pakai nh..:)


MELICINKAN MUKA






Petua nih ,bru ja dpt masa tgok tv rancangan' apa chefwan' pg tadi....tips dari aura seri..amek sikit tomato,lenyek2 kan tomato tu,pastu letak dekat muka..biar selama 15 minit ..pastu bilas..
..tp rasa cam rugi plak tomato tu..hehe..amek skit ja..hehe..






..hmm..lagi satu bedak sejuk..senang ja nak pakai...hehe..




apapun yg korang pakai@amalkan,jgn lupa pada pencipta yg menciptkan kita..yg menciptakan kita sebagai sebaik2 kejadian...slalulah berwuduk..lepas mandi,x kiralah dah solat ka x,amek ja wuduk,banyak manfaatnya..(tp sering terlupa skrg nh..huhu)...






ha..jgn lupa bila tgok cermin bacalah doa..."ya Allah,sebagaimana Engkau telah mengelokkan kejadianku,maka elokkan jualah akhlakku"




p/s;abeslah barang2 mak kat dapoq..hehe:P

3 comments:

aqmar said...

memang terbaek lah.. ^_^
bedak sjuk tu mmg feveret tempek kat muka.. tu slah satu bg muka gebu..hihiii...
nnt klo da try lembutkan rmbut tu..gtaw ea..
^_~

fieha said...

salam..petua hilangkan kelemumur ade x?hehe

najihatussolehah said...

aqmar:hehe...jom2 pkat tempek bedak sejuk...sgt mudah...skrg nh tgah wat cara nak lembutkan rambut tu....bru seminggu,so far ok la,rasa cm lembut skit..tp tradisional nh slalu kena konsisten..baru hasil terbaik kan...

fieha:ala xde la plak ...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...