Pages

Saturday, July 9, 2011

Seronoknya baca al-quran...


 "Dan mohonlah pertolongan (kepada Allah) dgn sabar dan solat.Dan(solat) itu sungguh berat,kecuali bagi org2 yg khusyuk,iaitu,mereka yg yakin,bahwa mereka akn menemui Tuhannya,dan bahwa mereka akan kembali kepadaNya "

  (Al-Baqarah:45-46)
 
         Assalamualaikum...bila baca terjemahan ayat nh..yg sy nak mention adalah bab khusyuk..sedih kerana sy merasakn sy belum btul2 khusyuk di dalam solat...kadang2 tu  kalu ada benda2 yg terlupa...waktu solat la nak teringat ..,,korang pernah x macam nh...adus ...mmg banyak dugaan kan waktu solat?...syaitan tentu menurunkan bala tenteranya ketika solat...xpelah..sama2 kita berusaha ke arah itu ya..

  Sebenarnya,sy ingin mengajak sume tok sama2 rajin membaca al-quran dan terjemahnnya,sebabnya...korang akan terjumpa sendiri macam2 dlm al-quran...btul x?..ingat x kisah2 nabi yg kita pernah dengar masa kecik2 dulu...nanti bila kita baca ..kita akan terjumpa..dan akan rasa seronok kalu kita jumpa...ada ayat2 yang boleh menenangkan hati kita dan boleh dijadikan sebagai motivasi dalam hidup nh..pernah dulu sy btul2 stress...dan masa tu sy x bleh nak mengadu kat org laen...trus sy baca quran waktu itu...dan alhamdulillah,Allah menemukan sy dgn ayat-ayatNya yg menenteramkan hati saya ketika itu...sy pun bukannya arif sgt,,,tetapi mudah-mudahan yg sedikit ini..boleh dijadikan iktibar dan teladan..

4 comments:

Burp said...

haa~ antara nak khusyuk dalam solat yang pernah saya terbaca ialah.. dengan memahami apa yang dibaca dalam setiap ayat di dalam solat itu sendiri.. contohnya, rukuk, sujud.. malah Al-Fatihah itu sendiri.. insyaAllah.. khusyuk... :)

akubersamaCahya said...

betul ckp burp tu. abc pun dh rasai khusyuk tu, bila setiap bacaan yg kita baca kita fahami.

syaitan tu mmg setan. kadang2 siap leh plan nak watpe lepas solat. astagfirullah. byknye kelemahan kita. patut kita lemah sebab solat kita sgt lemah kan.. huhuhuhu

peacenownhereafter said...

terima kasih atas peringatan tu.
insyaAllah kalo kt berusaha, Allah akan bantu :)

najihatussolehah said...

thanks sume...sma2 kita lawan ...huhu..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...