Pages

Friday, September 9, 2011

Jangan Menghitung-hitung Sedekah Yang Diberikan


Dari ‘Asma binti Abu Bakar as-Siddiq r.a katanya, dia datang kepada Rasulullah s.a.w, lalu dia bertanya:”Ya nabi Allah! Aku tidak mempunyai apa-apa untuk disedekahkan selain yang diberikan Zuber (suamiku) kepaku (untuk belanja rumahtangga). Berdosakah aku apabila wang belanja itu kusedekahkan ala kadarnya ?”Jawab nabi s.a.w :”Sedekahkanlah ala kadarnya sesuai dengan kemampuanmu dan jangan menghitung-hitung kerana Allah akan menghitung-hitung pula pemberian-Nya kepadamu dan akan kedekut kepadamu.”
(muslim)

 Bila sebut pasal sedekah nih..ada yg kata 'x mampu'..ada yg kata 'x keja lagi'...ada jgk yg kata 'sekarang ni banyak sindiket'.....btul x.?...ni antara yg terlintas di fikiran sy...sy pun kdg2 mcm tu jgak..huhu..muhasabah buat diri ini jgak..

 sebenarnya kita sepatutnya sedekah ikut kemampuan..tak kisah lah sikit ka banyak ka..yg penting ikhlas kerana Allah...skrg nih mmg ada sindiket yg amek kesempatan atas kemurahan hati rakyat mesia nh bersedekah...tp sy rasa macam nilah..kita sedekah ja stakat yg mampu,kalu org tu amek kesempatan...tu urusan dia dengan Allah,..btul x..?

 sy ada dengar tazkirah seorang ustaz di radio kedah,dia ckp,berdasarkan pengalamannya,,,contohnya..dekat mesia..banyak org hiaskan rumah dgn ayat-ayat al-quran dan gambar2...tp di mesir,ustaz ckp..depa gantung kat rumah hadith-hadith yg mengingatkan mereka utk bersedekah...lebih kurg macam ni lah maksud ustaz tu..ustaz tu pesan..xpa kalu kita nak gantung ayat al-quran kat umah...tp jangan x baca plak...debush...macam kena sebijik jgak...hehe..

 masa pi umrah haritu,memang banyak sgt org mintak sedekah,,smpai pukul 2-3 pagi maseh banyak(waktu ni mmg banyak sebab polis xdak)...ada yg cacat,ada yg smpai kembaq tiga..memang x boleh la nak bagi sampai sume kan...pandai2 lah korg ..hehe..tp mak sy cakap..kdg2..ada yg pemintak sedekah tu tiba2 muncul depan kita..jgn x bagi plak..mungkin tu malaikat...tp bila sy pikir..tu kat mekkah,kalu kat mesia pun x mustahil kan boleh berlaku...yg penting bersedekahlah kerana Allah...


sumber hadith:hadith harian jakim

3 comments:

elnaadia said...

sedekah dan ikhlas :)

ket syakirahim said...

sedekahkanlah benda yang paling kita sayang.itu sgt terpuji

mi$sUn@3iRa said...

yup... sedekah ikut kemampuan dan ikhlas! hee~ yuk bersedekah...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...