Pages

Wednesday, March 9, 2011

SAKA.....




    salam..mlm nh nk b'kongsi pasal saka skit...skrg nih,org kita dah kembali ke zmn dahulu...btul x..mana x nya,dgn saka,santau dan laen yg b'kaitan dgn ilmu sihir,justeru itu,ada sesetengah org yg menggunakan 'bomoh' utk tujuan2 tertentu...dan skrg nh pun citer kat tv banyak yg pasal benda2 macam nih kan...



  sy nak kongsi satu cerita,masa tu sy form 4..benda ni sebenarnya bukan b'laku kat sy/ahli keluarga..tp berlaku kat bibik yg jaga arwah tok sy...masa tu giliran jga arwah tok di umah sy...bibik ni sebenarnya ok...tp 1 hari,b'laku perkara yg tak terduga...bibik ni meracau,macam kena sampuk..masa tu sy xda kat umah lagi,bila sy dah balik..tgok keadaan dia truk la,kekuatan dia..huiyo,smpai 4 org laki2 pegang..n dia ada duduk macam gaya kuda..
  
  so,ayh sy pun panggil lah org brubat,macam2 org datang,smpaikan org indon yg sma tmpat dgn dia,iaitu di lombok pun dtg(coz depa nh keja kilang)..sebenarnya kami x paham bhasa yg dia ckp,bahasa lombok ni laen sgt..boleh kata org lombok nih sume da ilmu la...


  satu family saya kiranya sume tidoq kat luaq coz teman dia,tkut jadi papa..so,masa tu dah pagi..dalam pukul 2 ke 3 cam tu lah,,,tiba dah dtg dah mracau dia tu...truz la panggil org dtg berubat...bleh plak time genting2 tu,sy tertidoq plak ..dah la org ramai kat umah tu,hehe..so,x dpt la sy tgok cara org tu berubat n jadi pa kat dia..huhu..tp yg sy ingat,bila kita bagi air yg dibacakan ayat al-quran,dia tepis,tp bila bagi air paip,trus minum dgn lahapnya.. 




   Last skali,dapat la buang la benda2 tuh,tp da satu ja yg x bleh buang,katanya dalam diri dia pun dah ada...kami pun cpat2 la hantaq dia balek..suruh dia pegang al-quran spnjg perjalanan dlm flight...my mom pesan,lebih kurang camnilah"jgn lepas al-quran nih,nanti kalu meracau atas kapal depa buang dalam laut"..hehe,lwk plak bila dengaq..tp nih sume tok kebaikan dia..pastu x tau lah pa jd kat dia lepas tu...n lepas tu pun kami dah x amek bibik dah coz tok pun dah meninggal bbrapa bulan kemudian..





  Sebenarnya sihir ni wujud sejak zaman nabi musa a.s.(zaman firaun),dan diceritakan dalam al-quran spy kita mengambil iktibar dr peristiwa tersebut..malah rasululullah s.a.w juga pernah disihir,ttp kesan pada baginda bukanlah seperti meracau dan sebagainya,cuma baginda seolah2 lupa dan dia bertanya kpd siti aisyah sama da dia suda menunaikan solat ke belum..


"Katakanlah (wahai Muhammad); "Aku berlindung kepada (Allah) Tuhan yang menciptakan sekalian makhluk, dari bencana makhluk-makhluk yang Dia ciptakan; dan daripada bahaya gelap apabila ia masuk; dan dari kejahatan makhluk (tukang sihir) yang menghembus pada simpulan- (dan ikatan); dan daripada kejahatan orang yang dengki apabila ia melakukan dengkinya." (al-Falaq: 1-5). 


   Jgnlah smpai kita terpengaruh dgn benda2 khurafat nih,ingatlah bahawa hanya Allah yg Maha Kuasa,dan kita akan kembali kepadaNya...




  “Sesungguhnya syaitan itu bermaksud hendak menimbulkan permusuhan dan kebencian diantara kamu lantaran (meminum) khamar dan berjudi dan menghalangimu dari mengingat Allah dan shalat; maka berhentilah kamu (dari mengerjakan pekerjaan 
itu).” [Al-Maidah: 91]


“Hai orang-orang yang beriman, janganlah kamu mengikuti langkah-langkah syaitan. Barang siapa yang mengikuti langkah-langkah syaitan, maka sesungguhnya syaitan itu menyuruh mengerjakan perbuatan yang keji dan yang mungkar…” [An-Nuur: 21]





 

3 comments:

aNiS aNiSa said...

moga2 kita dijauhkan dari benda2 cmni..amin =)

Iffa masih seperti dulu said...

hmm.. pena gak dngar pasal ni blaku kat kakak kepada kawan sayya.. dia, rajin mengaji tapi mengaji dlm keadaan semput mcm da nak LO (last offices) da.. seram2..pastu malam2 dia rajin tersengih kat depan pintu pgar sorang2..
penah dgar gak cerita org blk klang dr pahang jalan kaki.. huhu..
mintak jauh semua ni kan..

najihatussolehah said...

hmm...tu lah..skrg manusia nh dah x kira halal dn haram...amalkanlah ayat kursi,al-fatihah dan 3 qul bila kita kluaq dr umah...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...