Pages

Thursday, April 28, 2011

Seburuk-buruk suara ialah suara keldai?...


  Assalamualaikum...pernah tak dengaq tjuk post nih...rasanya pernah dengaq kan..ni sebenarnya dipetik dari surah al-luqman ayat 19 yang bermaksud;


"Dan sederhanakanlah langkahmu semasa berjalan, juga rendahkanlah suaramu (semasa berkata-kata), sesungguhnya seburuk-buruk suara ialah suara keldai".
                                                                                                                                                                                 (luqman:19)




  Pernah x terpikir kenapa Allah kata seburuk-buruk suara adalah suara keldai/himar...Mungkin kalu kita dengaq,x bape sedap la kan...tp..tau x maksud tersirat??

  Kemarin..sy dengaq ceramah kat radio...ustaz tu cakap..sifat  keldai nih mmg mengikut ja apa yg disuruh tuannya..tapi dalam masa yang sama...keldai ni suka mengeluh...ustaz bagi contoh la..konon la keldai tu ckp dalam bahasanya"ish,penat ah..tau x berat'..lebih kurang la kan..pastu ustaz bagi lagi contoh yg lebih dekat iaitu contohnya seorang isteri nih dia tgah memasak..tp dok bebel/b'leter macam nih"ish laki aq nih,asyik2 masak2..menyesal aq kawen dgn dia nh"..contohla kan..tp dalam masa yg sama dia masak ja siap dgn desert lagi...pastu ustaz bagi contoh lagi...org dok ceramah..salah sorang penonton nih cakap"ish bila la org tua nih nak abes,,"..




 Cuba ingat2 balek kehidupan seharian kita...terkena jugak la kat btg hidung sendiri..spatutnya,buat apapun biar ikhlas..jgn mengeluh/merungut...dapat penat ja kan.....

muhasabah wat diri...huhu..



  

10 comments:

Arif Aiman said...

1 2 3,, betul!! :)

Cik TeN10 said...

betul3.. buat ape2 pn biar ikhlas.. :)

Iffa masih seperti dulu said...

waa.. selalu juga diri ini mengeluh.. =( astaghfirullah..
thanks.. nice ebtry.. sharing is caring:)

zaidah said...

setuju....dapat penat aje..tak dapat pun pahala...

nelly said...

setuju2 !!

kyo_9 said...

keldai suka mengeluh ek?
huhu.. betul ke??
camne ustaz tuh boleh tau keldai suka mengeluh ek?

SumBody Me.. said...

jenjalan sini :)

MDHAFiZ.NET said...

seburuk2 suara adalah suara himar :)

najihatussolehah said...

kyo_9:hmm..kena la belajar ilmu tafsir dgn lebih mendalam...tp yg jelas mmg Allah sebut dlm quran...

tulus sweet said...

himar tu apa dear?

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...