Pages

Wednesday, April 13, 2011

Segmen Surah pilihan...


  Assalamualaikum..pekabar sume..2-3 hari nih terpikir nak letak satu segmen baru kat blog nih(cewah mcm bnyk bebenor sgmen..hehe...xpa kan.)..ok..sebenarnya sy nak letak tafsiran surah pilihan saya..
..utk  pertama kali ni ..jom kita hayati tafsiran surah al-ma'un( ayat 1-7) yg bermaksud;
 (sebelum tu kalu x ingat surah yg mana 1 boleh dgar kat sini..)


1)Tahukah kamu (org)yg mendustakan agama?

2)Maka itulah org yang menghardik anak yatim

3)dan tidak mendorong memberi makan org yg miskin

4)Maka celakalah org2 yg solat,

5)(iaitu)org2 yang lalai terhadap solatnya

6)yang berbuat riak

7)dan enggan (memberikan) bantuan

huraian tambahan

  • menurut tafsir al-quran yg sy rujuk terbitan pustaka darul iman sdn.bhd,ayat ke lima..bagaimanakah org yg lalai dlm solatnya..iaitu org2 yg x menghargai serta melalaikan perlaksanaan dan waktu2 solat...
  • rujuk plak ayat ke 6,yg dimaksudkan dgn berbuat riak ialah melakukan perbuatan tidak utk mencari keredhaan Allah,melainkan utk mencari pujian/kemahsyuran dlm masyarakat.
  • rujuk plak ayat ke 7,..sebahagian mufasir mengartikannya dgn "enggan m'bayar zakat/meminjam alat rumahtangga"
  Bila m'bca ayat  4 dan 5,apa yg korang rasa,rasa hati ni tersentap,kerna apa,kerna org yg solat juga masuk neraka..solat yg macam manakah..sperti yg sy tulis di (huraian tambahan)..sama2 kita renungkan bagaimanakah solat kita...(peringatan buat diri ini dan kwn2 sume)..



p/s;saya bukanlah org yg arif mengenai ilmu2 tafsir ini,tetapi sy cuma nak kongsi apa yg sy terjumpa bila baca al-quran..jd kalu ada sesapa yg lebih arif,ingin menambah/menegur sy..sudi2 lah komen di sini ya

3 comments:

Azroy Kassim said...

baa~ CAK!!

thanks 4 sharing :D

tulus sweet said...

thanks for sharing too.. semoga solat kita diterima allah. tulus duduk di beijing ni selalu solat kat tepi2 tangga je. takde tempa untuk solat. :)

najihatussolehah said...

wah..di beijing..blajar kat sana ka..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...