Pages

Thursday, April 14, 2011

Contact Lense Vs Spectacles....

   
  Salam..pagi td pi wat spec(cermin mata) baru..hehe..coz dah lama dah..dah 6 thn x tkar..tp elok lagi speck lama nh..cuma da x best ..: p..masa sy praktikal,kwn2 praktikal sy bleh kata sume pakai contact lense,sy ja yg pkai spec..sy pikir diorg nih kaya x palah..sy nih besa2 ja..x mampu g nak pakai lense ..ingat da keje nanti nak pkai kot..sebenarnya lense nih susah jgak..kena org yg teliti la..kalu slalu tertidoq ja..mmg bahaya la bila lense tu x dikuarkan..sgt2..bhy..sy petik kata2 ahli akademi optometri Amerika(AA0),Dr David Hansen menyatakan "kajian klinikal telah menunjukkan pesakit yang memakai kanta lekap untuk tempoh lama adalah empat kali ganda lebih cenderung mengalami jangkitan kornea. Ini berpotensi menjurus kepada komplikasi lain yang biasanya berlaku apabila pesakit tidak menguruskan kanta dengan baik," ...

 
   Spek ni memang la murah,skali beli mahal skit tapi tahan lama..kalu lense,abes 3 bulan sekali kena tukar..tp spek ni ,kalu yg dah pakai lama..kesan kat bawah mata tu..lingkaran itam..huhu,,sbab tu,bila bukak spec ja,,nampak laen..

truknye lingkaran itam nih,,hehe..

 ..Pernah tanya optometrist,dia kata tu kesan pantulan..n kalu pakai lense..lama2 akan ilang lingkaran itam tu..tp amek masa la..(ni dia nak jek/hasut.. sy suruh bli lense la tu)..hehe...tp bila pikir balek ..zmn student nih x yah la pkai lense,m'bazir duet..bagi yg berkemampuan xpe la..tp da jgak yg sanggup guna duet pinjaman/biasiswa..tp bg sy duet tu bleh guna utk beli benda laen cam buku ka..bju ka..hehe...

  Kalu nak tau lebih lanjut pasal kriteria yg perlu diambil kira sblm pakai lense,bleh klik kat sini..kesihatan@kosmo

  Ha..bg yg pakai spek nih..korang prefer yg mana..contact lense ka spek mata...yg x pakai spek pun bley jawab..:)



kcik2 da pakai..:P

birunye..:P

7 comments:

Cik TeN10 said...

pakai dua2 lah.. haha

xazryx said...

kesimpulannya ,pki specs lagi bagus .HEHE .

iqbalsyarie said...

Okey. pakai spec lebih okey. Lebih selamat, dan lebih selesa (bagi saya)

ket syakirahim said...

pakai spek bila nak belajaq
pakai lense bila bersukan
bukak spek n cabut lense bila lena

najihatussolehah said...

cikten10:huhu..x mampu g..

najihatussolehah said...

xazryx:hehe..sokong2..tp teringin gak nak pakai lense..

iqbalsyarie:pernah pakai lense ek....

ket:cadangan yg bgus..hehe..tp kalu org yg x bape b'sukan x yah kot..hehe..

[sutera kasih] said...

kalau syg mata, gunalah apa yg tidak memudaratkan mata kamu..rajin2 tgk persekitaran hijau k :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...