Pages

Thursday, June 30, 2011

My 1st puding roti karamel..

 Salam..hari nh sronok sket.hehe...bukannya apa pun...sebab try wat satu resepi kat tenet nh..jadi la plak..:)..dok rumah ni...cepat lapar ja....hehe..siap tambah 2kg..
  Resepi nih amek dari secubitgaramnor,resepi asal dr sini:embunrosaliza.blogspot.com..

Bahan-bahan
3 sudu besar gula untuk dijadikan gula hangus
4 keping roti gardenia
3 biji telur A @ 4 biji gred B - di pukul manja dan di tapis
2 cawan air suam @ (1cwn susu cair+1cwn air suam)
1/2 cawan susu pekat - (sy wat dlm 3 sudu besar ja)
esen vanilla (1sk)

Cara-cara
Cara membuat gula hangus , masukkan gula ke dalam kuali, masak hingga gula jd perang (guna api kecil takut hangit). Kemudian masukkan 1 sudu besar air, (berhati2 gula panas). kacau hingga sebati dan matikan api. Tuang terus dalam loyang. Ketepikan.
Panaskan pengukus.Carik2kan roti kemudian blender bersama air suam dan susu.
Selepas itu masukkan telur yang sudah ditapis itu dan masukkan esen vanilla. Blend sekejap agar sebati. Tuang adunan tadi kedalam loyang gula hangus dan kukus sehingga masak.(40min-1jam) - hana kukus 30min je

 Memandangkan mak saya nyer loyang tu dah lama(tua dr saya)..,x rata sket..jd puding tu x cantik sket..hehe...janji sedap..bru 1st time wat...leh improve pasnih..beli bekas yg comel2 sket... saya suka resepi nh berbanding yg laen coz resepi nh  x banyak guna telur..3 biji ja..ada resepi yg saya tgok smpai lapan biji..dulu masa kat skol pun,subjek ERT...cikgu guna banyak ngat telur...tak berkenan sket..hehe..so yg ni lebih sehat sket...macam biasa,sy mesti kurgkan gula...lepas nh nak try yg tradisional plak...sementara masih kat umah...:)

  Nilah hasilnya,,apapun makan ja...

hasil guna loyang yg x rata..:P


dah nak abes dah....comot la plak..

  tak sabar nak wat yg ni plak..nampak cantik kan..

apam yogurt
..nak resepi..amek kat blog kak nor nh..

4 comments:

K.Nor said...

salam najiha.. dah jadi kek karamel tu.. tp mmg nampak kurang air karamel.. lain kali amik air panas sket dan letak dlm loyang yg dah dikeluarkan puding tu. lenggang2 loyang tu dan biarkan kejap, nanti gula karamel yg melekat kat loyang akan cair balik dan bolehlah guna..

najihatussolehah said...

owh2..ok..next time leh improve lg...hehe...dah bli yogurt nak wat apam lak..

Cik TeN10 said...

wahh mcm sedap je apam yogurt tuh !! try la nt leh pos sini sket ea.. hihi ^^

najihatussolehah said...

:)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...