Pages

Wednesday, July 27, 2011

Manusia ni pelik kan...btul x ??

gambar hiasan..:p
  Assalamualaikum...baru td..sy kluar dgn kawan2 zmn skol dulu(ecah,syida,kiah n afiqah)..yg bestnye...td 1st time sy bwk keta dr jitra ke aloq staq setelah hampr 4 thn x bwk keta....hehe..macam la jauh sgt(tu pun nak habaq..:p).siap bwk anak dara org lagi(syida..)...b4 nh sy mmg dah lama mintak nak bwk sorg2..tetiba ari nh ayah sy bagi..ajaib btul..hehe..tp mlm td sy memang berdoa bersungguh2..smpai suruh kwn doakan skali..hehe..macam nak exam plak..k..sy bukan nak cerita lebih2 pasal nh..x menarik pun..haha..

 Apa yg saya nak cakap malam nh ialah mengenai manusia yg saya rasa pelik..pelik camna tu ek?.....sy x bertujuan untuk mengata org@ menujukan hal nih kpd sesiapa pun...skdr ingin menyatakan perasaan ini..cewah..hehe...suspen la plak..

 Hmm..sy sebenarnya pelik dgn org yg suke dengki/iri hati/dendam dengan org laen smpaikan sanggup memfitnah malah lebih teruk lagi menggunakan ilmu sihir...dahsyat skrang ek...ramai sgt org guna ilmu sihir nh untuk memudaratkan org laen..

 Kenapa diorg nh macam tu..kenapa nak menyemakkan otak diorg dgn benda2 negatif nh...langsung x matured,lansung x profesional...spatutnya lebih baek memikirkan perkara2 yang lebih berfaedah..contohnya..kematian ke,amal ibadah tu cukup ke x...macam mana dgn org tua kita..masa depan ke..preparation untuk perkahwinan ke..atau memikirkan hal palestin ke..ada faedahnya jgak..ini x...menyakitkan hati org ,malah menambahkan dosa..

  Tidakkah org sperti ini pikir akibat drpada perbuatan mereka...kiranya mereka x dpt balasan..jgn lupa x mustahil akan terkena pada anak cucu mereka plak.

Ingin sy kongsi hadis2 nabi muhammad S.A.W utk kita hayati;

Drpd Huzaifah b.Al Yaman r.a,Nabi S.A.W bersabda yg bermaksud;
'tidak masyuk syurga org yg mengacum(menyebar fitnah)-riwayat muslim

Drpd Abu Hurairah r.a,Nabi S.A.W bersabda yg bermaksud;
'tidak masuk ke syurga seorg yg membuatkan jirannya tidak berasa aman dgn kejahatan dirinya'
(riwayat Muslim)

 Kepada sesiapa yg ditimpa ujian sebegini/dianiaya...bersabarlah kerana sabar itu ada hikmah yg sgt bermakna....sabar itu mengajar kita untk menjadi lebih matang,lebih tabah menghadapi dugaan hidup..percayalah pada Allah,yakinlah padaNya,yakin dgn sepenuh hati..i.Allah,akan mendapat balasan yg baek...mmg susah,tp kalu kita berusaha,pasti kan dpt ganjaranNya kerana janji Allah benar belaka...

Drpd Abu Said al-Khudri dan Abu Hurairah r.a,Nabi S.A.W bersabda yg bermaksud;
'tidak menimpa seorg mukmin suatu penyakit yg berpanjangan,kepayahan,sebarang jenis kesakitan,dan kesedihan malahan kedukacitaan melainkan dihapuskan sebahagian dosa-dosanya'
(Riwayat Al-Bukhari dan Muslim)

 Pesanan buat diri ini juga..ambillah kesempatan sempena bulan ramadhan yg penuh barakah ini untuk menyucikan hati yg hitam ini....moga2 kita dpt memanfaatkan bulan yg mulia ini....belum tentu lagi kita dapat bertemu 1 Ramadhan ni kan...sama2 berdoa spy kita diberi kesempatan pada bulan ini untuk mendekatkan diri padaNya...




10 comments:

Cik TeN10 said...

yeayyy !! wahidah leh drive.. nt leh la mai umah amik aku gi buka puasa kan.. hehe >.<

emm betul2.. yg hairan nya kan depa ni tak penat ka ha ?? diri sdri entah terurus ke tidak dok sibuk nk amik tau hal org lain.. hurmmm manusia2..

najihatussolehah said...

hehe..agak cuak gak tadi..1st time pi parking yg tang city point tu..hehe..coz dah x dak tmpat parking..hehe..

si para para said...

sebab tu la ada syurga dan neraka...betul tak..

akubersamaCahya said...

sifat manusia. ada hasad dengki. kadang dia dh lebih dr org tapi tak syukur, dek sifat hasad yg ada.

moga kita dijauhkan dari sifat2 ni.

アヌム ちゃん said...

moga2 dlm bulan ramadhan ni kita dpt meningkatkan amalan kita dan meninggalkan larangannya..

peacenownhereafter said...

selamat menyambut bulan ramadhan :)

manusia bila tak menjaga hati elok2 macam2 boleh jadi. hati tak nampak secara fizikal sehingga ada yang mengabaikannya. jom sama2 bersihkan hati kita :)deb

najihatussolehah said...

hmm...contoh yg kita bleh amek adalah kisah antara habil dan qabil...

najihatussolehah said...

slmat menyambut ramadhan al mubarak..:)

Afiqah Anwar said...

sokong... masa perlu diisikan dgn melakukan perkara yg baik.. masa yg diisikan dgn perkara yg tak berfaedah pasti mendatangkan kerugian semata-mata... berkata baik, berbuat baik... dan menghindarkan apa yg dilarang... jdi hargai masa kita dgn usaha untk membersihkan hati dan jiwa... tidak bersangka buruk kpd manusia... tenangkan hati, tenangkan jiwa... usah buang masa...

najihatussolehah said...

aah kan..hati pun jd lebih tenang..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...