Pages

Sunday, December 4, 2011

My 'Pasta Carbonara BerKrim'..:P

 Assalamualaikum....memandangkan sume housemate sy kuar dgn pakwe masing2...tinggal lah sy kat umah sorg2...huhu...coz malas nak kuar makan sorg2...tiba2 idea nak maen masak2 dtg..ni lah resepi yg saya amek kat my resepi.com


Bahan-bahan ( 3-4 orang )

  • 1/2 bungkus spaghetti (tak kisah apa jenis pun)
  • 1 tin sos carbonara Prego
  • Sedikit isi ayam atau daging(ja guna yang kisar punya)
  • bawang putih (cincang)
  • bawang merah (cincang)
  • mushroom butang (dihiris)
  • 1/2 cawan susu segar
  • Sedikit daun parsley
  • Garam secukup rasa
  • lada sulah.

                                                            Cara-cara

  1. macam biasa laa spaghetti di rebus. (letak sedikit margerin@minyak untuk elak dia melekat). Toskan dan asingkan.
  2. tumiskan bawang putih dan merah tadi. dah naik masak masukkan daging kisar tadi. sampai ia masak k.
  3. masukkan sos carbonara kacau bersama-sama dengan daging tadi.
  4. masukkan mushroom tadi dah gaul hingga sebati.
  5. nampak dah pekat sikit masukkan susu segar tadi sediki demi sedikit sampai ia berkrim.
  6. letakkan garam sedikit dan lada sulah untuk perasanya,
  7. untuk hiasan letak daun parsley di atas sos tuu tadi bila dihidangkan.

 memandangkan x de bahan2 kat atas nh seperti cendawan butang ,daging cincang n daun parsley tu...pakai ja apa yg ada dlm peti ais.....daging cincang ganti ngan daging burger n sosej...cendawan butang tu ganti dengan carrot...n daun parsley utk hiasan tu diganti dengan tomato(SILA JGN IKUT RESEPI SAYA...HEHE..)...beginilah hasilnya....agak memalukan tp wat2 x malu....SELAMAT MENCUBA..:P



p/s:nak try gulung2 spagheti tu atas pinggan mcm dalam drama pasta ..tp x jd plak.. ..haha...

4 comments:

Pondok Usang said...

meh laa sikit.. lapar nii..

najihatussolehah said...

pondok usang:mudah ja nak wat sendiri...campak2...hentam2 ja...haha..

Magrib said...

menarik entry anda, buat saya tertarik untuk baca selalu.. suka dan minat.. nanti saya datang lagi.. suka dan follow blog anda...

ini entry terbaru dari saya.
warna mata boleh membuatkan anda cantik
cara gua hilangkan stress
lagu-lagu yang membuatkan gua ingatkan pada sesuatu situasi

Bulan Syurga Firdaus said...

sedap nye nk ckit hehehehe

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...