Pages

Thursday, March 8, 2012

Ada apa dgn Nama...

  
Assalamualaikum...hmm...pernah dgr kan? ..ada ungkapan mcm tajuk post nh kan.....btul kah x dak maknanya?......sebenarnya nama nih sgt penting...jgn ambil remeh mengenai nama..terutamanya bila nak namakan anak2 kita nanti.. n nak panggil depa(mereka) nanti...

 masa cuti haritu..sy da tgok kuliah asar dkt tv...masa tu ustaz hasan din al-hafiz...ustaz ckp nama sgt penting dalam Islam..mcm mana yg pentingnya tu..

1) Nabi kita Muhammad S.AW pun pesimis terhadap nama...ada satu kisah zmn baginda dulu..masa tu nabi nak mintak sapa2 utk tuangkan air...pastu bangunlah si fulan nh volunteer...tp maksud namanya x baek(x ingat ustaz sebut nama apa),,...pastu nabi suruh duduk..kemudian bangun org kedua...namanya pun maksud x baek..nabi suruh duduk lagi...last skali...bgun org ketiga ...n namanya maksud yg baek..barulah nabi benarkan die tuang air...ni nak menunjukkan Islam sgt ambil perhatian terhadap nama yg baik..

 2) lagi satu cerita zaman nabi dulu...ada seorg nh namanya sy x ingat..tapi maksud dia macam sedih ar..n sepanjang hidup dia mmg dia sedih...

 3) dan lagi satu penting...pesan dato' ustaz Hasan Din al-hafiz....kita akan dipanggil  di akhirat dgn nama yg selalu dipanggil masa di dunia ini...kadang2 ...ada org tu namanya sgt baek...tp nama yg selalu dipanggil ntah pa maksudnya...n ada jgak yg pelik2...btul x...esp masa time skolah dulu...bdak laki2 lah paling banyak gelaran  yg laen sgt dr nama sbenar... cuba korg ingat balek...nak tergelak pun ada..hihi....

 k lah..akhir skali..sy mempunyai satu permintaan..satu tujukan khas kepada sahabat2 saya di uitm puncak alam(buat yg mengenali diri ini..)..dan sahabat2 di MiCoST,Melaka...harapnya lepas nh korang panggil sy wahidah@ kak wahidah bleh x?..(instead of wawa@k.wawa...x panggil kak pun xpa..huhu..tp sy sedar diri ini lebih senior...huhu....)....sorry kalu permintaan ini mengada-ngada...kalu tersasul x palah....takes ur time k...huhu...kalu terlupa jgak x palahs sebab dah biasa...(sbenarnya malu nak bgtau nh...:p..sudah banyak kali fikir..)

  salah satu sebabnya sebab sy rasakan 'wawa' tu x da makna kowt@makna mcm x sdap ja....yg sy tau dalam bhasa Arab..'wa' tu maksudnya dan...tapi kalu wawa tu x tahulah(dandan ke..).....jd lebih baek wahidah..

 sebab yg kdua plak...kwn kat skolah menengah dulu..panggil sy wahidah..kat kolej n u panggil wawa...sahabat terdekat pulak panggil laen...jd..yg mana satu sy nh?....sebab tu lah sy nak kembali kpd nama sebenar...(penat makayah kasi nama...)...

k..stakat ini shj...salah silap harap dimaafi...terima kasih sudi melawat blog yg x seberapa nh...

4 comments:

Ad-Dien said...

nama melambangkan peribadi..dan seharusnya nama itu dihayati maknanya bagi sekalian muslim, barakallahufik


Penjelasan Status Zikir Taubat الهي لست للفردوس أهلا

akubersamaCahya said...

^^ betul2.

NurWahidah Abdullah said...

huhu..ok..sy dh kembali kpd yg asal...

Bulan Syurga Firdausi said...

suke entry ni...yup sgt2 betul, pilih name yg baik memg pentg..ade syafaat pd name ;)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...