Pages

Friday, May 18, 2012

Nilai sebuah keikhlasan..


 Assalamualaikumm...n selamat malam....sebenarnya hari nih nak cakap simple ja..ikhlas..sesuatu yg sy rasa susah utk dinilai ..betul x..rasanya...kadang diri kita sendiri pun keliru..hanya Allah lah yg tahu keikhlasan seseorang itu...tp..walaupun kita sukar nak mentafsir..biarlah kita mulakan niat kepadaNya kan..

 bercakap pasal ikhlas nh...kadang2...even tgah menulis nih pun,takut x ikhlas...kadang2 kita dikaburi dgn godaan dunia..dan godaan syaitan..

  contoh yg sy nak cakap kat sini dalam berdakwah..setiap muslim nh kan khalifah kan..btul x?...walaupun x mampu nak jadi khalifah pada satu golongan...sekurang-kurangnya mnjadi khalifah kepada diri kita sendiri...

 ada orang anggap.' tak nak ah..x reti arr nak dakwah..aq bukannya alim sangat'..ada plak yg kata 'i.Allah,kte cuba sdaya yang mampu'..ada plak kategori 'berdiam lebih baek'....ada plak yg macam nh..'eh kita kena la berdakwah secara tersirat'..anda kategori mana?..sy pun..maseh keliru...

....n ada jgak org yg ingat macam ni'..''dakwah tu camna,,nak kena bagi ceramah ke...'???....satu lagi..''alah ..die tu slalu tegur orang...tp diri sendiri macam baek sgt"...

..ingat x hadis nabi nh...
dari Abdullah b.Amr r.a,Nabi s.a.w bersabda yg bermaksud'

"sampaikanlah daripada ku walaupun satu ayat......'..(riwayat bukhari)....

  sebenarnya susah kan...terutamanya zaman ipad n i phone skrg nh..:)......drpd Abu Hurairah r.a,Nabi s.a.w bersabda yg bermaksud...

" jalan ke syurga dibentangi dgn perkara yg tidak disukai...manakala jln ke neraka dibentangi dgn syahwat"..(riwayat al-Bukhari dan Muslim)..

...mmg btul kan...bukanlah suratan @ kebetulan....tp ni lah specialnya..ganjaran yg akan dpt nanti tak ternilai dgn wang ringgit..kalau lah langsung x dak cabaran...pasti bosan hidup nh kan..difficulties make us become stronger right?..(huhu translate sebijik2..)..

 dan jgn sekali-kali kta merasa cukup..walaupun selalu wat solat sunat,baca quran + tahajud ,,takut niat di hati terpesong..takut kita riak dgn apa yg kita lakukan...walaupun kita merasa,,,kita dah ok..dah baek..jangan ingat org yg kita anggap x baek tu  x baek....

 akhir sekali,sy lebih suka untuk nyatakan ..bukanlah apa yg sy tulis nh utk menasihati org laen..tp sy lebih suka utk mengatakan...sy ingin berkongsi pengalaman..dan diharap segala yg buruk dan sikit yg baik dr sy dapat dijadikan pengajaran....k..sekian...(kata simple td..hehe..)..



sumber hadis:himpunan hadis(101 rekreasi hati-dr Zahazan Mohamed n kartunis Nik Wafdi Nik Jaafar)...
sumber gambar:fb

3 comments:

NunAlifNunAlif said...

InsyaAllah, segalanya lillahi ta'ala..

Awk, boleh share x tutorial camner nk letak kotak komen fb pd entry blog? :) tq!

NurWahidah Abdullah said...

nunalinunalif:huhu...sory dah tak ingat dah...kte just cari kat tenet ja..

Bulan Syurga Firdausi said...

ikhlas...Allah yg akan balas ganjaran nya...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...