Pages

Sunday, April 10, 2011

Siri 3: Catatan Perjalanan Umrah Mac 2011

   Salam,ari neyh nak smbung pengalaman sy sms mengerjakan umrah Mac lalu..

1)  Selepas buat umrah,kami ziarah tmpat kemuncak haji,iaitu padang arafah..padang arafah ni memang btul2 padang  pasir lah,dipenuhi dgn khemah2 dan tandas utk jemaah haji..tau x,sebenarnya kalu musim haji,air dibawak dr mekkah,sbab kat arafah ni x da punca air,kat mina ada lah..mak sy citer masa haji dulu,org mesia biasalah dah mewah dgn air kan..ustaz dah pesan suruh jimat2 air,jgn mandi/basuh bju di arafah,mandi nanti di mina..tp org kita ni,ada yg mandi jgak,siap wat macam mandi air telaga..esoknye abes air kena catu,sorg sebotol...hehe lwk jgak...so,bila tgok padang arafah ni,seolah-olah Allah  keadaan kita kelak bila dikumpulkan di padang Mahsyar..Actually pgi umrah ni bgus sbab dapat gambaran utk wat haji..so,lebih mudah nak wat haji kalu kita dah umrah,sebab yg bezanya cuma umrah x wat melontar,bermalam di mina n b'kumpul di padang Arafah,yg len sume buat..kat sinilah adanya jabal rahmah,iaitu tmpat pertemuan nabi adam dn saiditina hawa stelah mereka berpisah akibat dicmpak keluar ke dunia...ramai org mintak doa di sini,tp sebenarnya tiada nas al-quran/hadis yg sahih menyebut psal doa di jabal rahmah nh..

mendaki jabal rahmah..
sekitar jabal rahmah..bleh naek unta kat belakang tu..:)
jabal rahmah

2)  Seterusnya kami ziarah muzium dua tanah haram,kat sini adalah peninggalan sejarah makkah dan madinah..lokasi seterusnya kilang al-quran..tp org laki2 ja dpt masuk...huhu..n setiap sorg yg masuk dpt quran free..

kilang al-quran
dalam muzium(belakng tu telaga zam)

3)  Last skali sebelum berniat ihram di hudaibiyah,kami ziarah ladang unta..bila sebut ladang ni kan,mesti korang terbayang tmpatnya besar..tp  kat mekkah ni..biasa ja..ladang dia macam kat tepi2 jalan,pastu macam sekelompok kat sini..pastu jalan depan skit2 ada lagi satu kelompok...pastu dpt makan susu unta..oklah rasa dia,xda rasa papa pun...tau x..sebenarnya unta nih binatang yg sangat pemalu..ha..malu tang mana nih...salah satu contohnye..unta nih dia akan cari tempat yg org laen tak nampak utk 'date' dgn pasangannya..manusia plak,zmn skrg nih x malu lansung beraksi di tmpat2 awam...sdangkan haiwan pun tau malu...hmm..renung2kan..(huhu..gambaq xdak time nih coz habes bateri..)..

amek kat tenet..
4)  Kemudian kami ziarah di hudaibiyah,di mana di sini pernah termeterainya perjanjian hudaibiyah..masih ingat tak lagi masa kita blajar kat skol dulu..rasanya siap hafal perjanjian ni kan...btul x..tp dah lupa skrg..salah satu isi kandungannya:gencatan senjata selama 10 thn..pada mulanya,para sahabat tak bersetuju kerana merasakan yg perjanjian ini merugikan..tp nabi kita kata ianya x merugikan malah menguntungkan...cuba korang pikir,apabila org islam pergi ke mekkah tanpa bawa senjata,penduduk mekkah dpt merasakan yg org islam nih dtg dengan niat yg baik..kesan seprti inilah yg mengembangkan syiar islam di mekkah..(ni ustaz yg bawa kami tu cerita..)..seterusnya kami berniat umrah ni sini..tp kan,taulah tok arab nih dia x jaga sgt tempat2 miqat yg jarang skit org pegi..kalu di bir Ali,ja'ranah eloklah..ramai pulak org turki masa tu,diorang ske tolak2..tu yg masalah tu..dugaan jgak ni..menguji kesabaran.

tapak asal
5)Abes bab2 ziarah,hehe,nak citer makanan yg best kat mekkah,antaranya ais krim die..mmg sedap...sbabkn batuk,sy tahan smpai nak dekat ari last bru makan..huhu..sedap..x macam ais krim kita..laen.. 

nak lagi..huhu..
6) Malam terakhir di mekkah,kami sume makan malam kat restoran arab,makan dalam talam..mmg banyak ar...satu talam tu,kami org  perempuan pun x abes..katanya tok arab makan dalam dua tiga org ja satu talam tu..patut la depa besaq2..hehe..kalu beli kat kedai plak,sepinggan nasi diorg ,bleh makan utk 3 org...pastukan susu diorg lemak gle,,tu yg sedap tu..maybe sebab nilah depa besaq2(hehe cakap kedah paham kot noh..)



7) Sebenarnya membeli-belah kat mekkah,biarlah sekadar sambil2..sebab kita nak mengejar ibadah kat sana..1 solat jemaah di masjidil haram bersamaan 100 ribu solat di tempat laen..jd,seeloknya,kita x menumpukan pada 'shopping' semata-mata..sambil2 nak balek ke hotel..boleh beli..maen2 sambar gak la,hehe..sempat la bli ole2 utk saudara mara n diri sendiri..tp sebenarnya beli kat org yang banyak..xpalah,sedeqah..



8)  23 hb Mac,kami bertolak ke ke jeddah..sblm tu singgah di pasaraya qurnish..kat sinilah sy jumpak kdai bakso besar sgt..pastu kami singgah makan di masjid terapung di mana kami dapat lihat laut merah di sekitarnya..(laut ni namanya merah,tp bukan warna merah..tak tau la sjarah dulu2 camna)..tp lautnya laen la...warnanya biru pekat...subhanallah...


masjid terapung
laut merah

p/s:hehe..bnyk lagi nak letak gambar sbab bru wat msuk ke laptop..i.Allah,nanti sy akan kongsikan gambar masa kat madinah aritu..smoga pengalaman yg x seberapa ini dpt memberi manfaat kpd blogger laen..


sabda rasululullah s.a.w yg bermaksud:
'sampaikan dariku walaupun satu ayat'
(hadis riwayat Bukhari)












6 comments:

kyo_9 said...

kluar lagi citer kene tolak2 ngan tok arab ek.. hehe~ entri yg menarik.. menanti gambar2 lain di entri lepas nih..

najihatussolehah said...

hehe..nk wat camna org kita kecik2..slalu la kena tolak..

akubersamaCahya said...

buatkan hati ni membuak2 nak ke sana.. moga dipercepatkan peluangnya. ^^v

najihatussolehah said...

abc:amin..:)

Cik TeN10 said...

emm sedapnye ice cream !!
wahidah xtry naik unta tu ke?..

najihatussolehah said...

hehe..xpun..tringin gak sbenarnya..tp dlm group tu x dak sapa yg nek(aq ja yg org muda)..20 riyal jgak la,10 nek+10 gambar..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...