Pages

Tuesday, May 17, 2011

Kisah Seorang doktor...

 
  Assalamualaikum...pagi nih,sambil sarapan,sambil dengaq ceramah dr.Jamnul Azhar kat radio ikim...ada satu cerita yg doktor kongsikan..lebih kurang macam nih ceritanya...

 
  Ada satu kes,seorang budak tercekik biji guli...so,kes ni kena refer sorang doktor pakar kanak2,so,dr jamnul pun telefon doktor pakar tu,tp doktor tu tak nak datang,dia kirim doktor biasa ...budak tu pun meninggal....

  Apabila diselidik,mmg kematian budak tu satu kecuaian kerana sepatutnya doktor pakar tu datang...tp doktor tu x rasa  bersalah..sampai keluarga budak tu nak saman..tp akhirnya x jadi saman..

  Nak dijadikan cerita,kes kedua, yang lebih kurang sama dgn kes 1,seorang budak nih tertelan duit syiling 5 sen,so,kes ni kena rujuk doktor pakar tu lagi..tp kali nih doktor tu datang..tp dia dtg lewat...disebabkan itu budak tu meninggal ...tapi kalu kes yg dulu,keluarga budak tu yang menangis..tp kali nih doktor tu yang menangis...

  Nak tau kerna apa,sebab budak dlm kes kedua nh adalah anak dia sendiri...barulah doktor tu menyesal dgn sikap dia sebelum nih..

  Cuba kita amek pengajaran....walaupun keluarga budak kes 1 td,x dpt nak balas/saman doktor tu..tp Allah balas perbuatan doktor tu...pesan doktor jamnul..ingatlah,kita kena berbakti kepada masyarakat dgn sebaiknya,kerana ,walaupun masyarakat x dapat nak tuntut bela atas perbuatan kita...tp Allah tu Maha adil...

 Kesimpulannya,jgn berbangga dgn apa yg kita miliki..kerana ingatlah, hanya Allah yg Maha Besar,Maha Agung...

7 comments:

nelly said...

setiap perbuatan , ada balasannya ~

Cik TeN10 said...

tu lah kn.. apa yg kita miliki semuanya milik Allah.. bl2 masa dia boleh amik balik.. satu peringatan yg bgus.. thanks yup !!

♥ norlida ♥ said...

ha betul2..tetibe sedih lak...
semua yg kita wat akan dpt balasan samada buruk or baik

Arif Aiman said...

betul!!

najihatussolehah said...

pengajaran buat kita sume kan...

Nizam said...

itulah, kerja hendaklah amanah dan bertanggungjawab..lebih-lebih lagi melibatkan nyawa manusia...Allah itu Maha Adil

cikpuanhady said...

betul betull..kita kena laksanakan tanggungjawab kita dengan sebaiknya..

Jom join :Nak menang souvenir dari Swiss? Meh join MBS Giveaway

Belog kami :Notre Belle Histoire

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...